طراحی کاتالوگ حرفه ای

دسته بندی :

کاتالوگ نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات هست که می‌تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.

طراحی کاتالوگ صنعتی

طراحی کاتالوگ صنعتی ابزاری است مهم برای بازاریابی شرکت‌ها و صنایع. برای راحتی و صرفه‌جویی در وقت مشتریان استفاده از کاتالوگ بهترین گزینه برای بازاریابی در عصر امروز است. طراحی و چاپ کاتالوگ تک برگ محصولات CASE IH ، اصول طراحی کاتالوگ.

طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

کاتالوگی که قدرت کافی برای متقاعد کردن مشتریان جهت خرید از محصولات یا استفاده از خدمات شمارا با توجه به نیازهایشان داشته باشد.

هدف طراحی کاتالوگ بازاریابی و رسیدن به فروش بیشتر است. هنر طراحی یک کاتالوگ درگیر کردن مشتریان و متقاعد کردن آنان برای خرید محصولات است. طراحی کاتالوگ حرفه‌ای به‌گونه‌ای است که بتواند باقدرت تأثیر بصری‌اش، اثری به‌یادماندنی خلق کند و باعث ایجاد اعتماد در آنان گردد.

از خلق کاتالوگ در جهان تبلیغات مدت زیادی نمی‌گذرد.

در اواسط قرن بیستم انسان صنعتی با جامعه سرمایه‌داری آن زمان، لحظه‌ای توانست از کاتالوگ به‌عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکرهای گذشته چون اطلاعیه‌ها و تراکت‌های تک‌رنگ و معرفی‌های حضوری و لفظی جواب گوی نیاز تولیدکنندگان را نداشتند. به‌ناچار برای به وجود آوردن انگیزه، رقابت و معرفی بازار تولید و عرضه‌شده به بازار، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده‌های گرافیک کردند تا “پیام‌گیرها ” بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج‌شده بود، با تولیدات عرضه‌شده آن مرکز آشنا شوند.

طرح کاتالوگ

به وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نوپای بعد از جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تأثیر قرارداد که دیگر محصول تولیدشده بدون تبلیغات وسیع، جایی در بازار آن زمان نداشت. به‌ناچار رفته‌رفته برای هدایت افکار وسیع جامعه باید چاره‌ای اندیشید تا با روش جدیدتری بتوان بازار موجود را از دست رقبا ربود و این امر مهم نیاز به نوآوری در عرصه گرافیک را باعث شد.

کاتالوگ وسیله خوبی بود تا پیام‌گیرها بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولیدشده در وقت و زمان کمتری باشند.

اصول طراحی کاتالوگ , طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

شناخت تولید چه ازلحاظ کمی و چه ازلحاظ کیفی ـ نشان تصاویر تولید ـ معرفی شاخه‌های مختلف تولید ـ معرفی ساختار و مشخصات فنی از طریق متن نوشتاری و…همه و همه از عملکردهای سنجیده کاتالوگ بود.

قالب طراحی کاتالوگ

در اوایل تنظیم و خلق کاتالوگ، شکل آن به‌صورت یک برگه پشت‌ورو بود که بیشتر به تراکت شبیه بود ولی روی جلد آن حال و هوای پوستر داشت.

در اوایل سال‌های ۱۹۷۰ میلادی ابعاد آن به‌صورت استاندارد ۳۰×۲۱ در کشور فرانسه تعریف شد. طبق این تعریف کاتالوگ‌ها معمولاً از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب و هدایت مخاطبین استفاده می‌شود.

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از کاتالوگ همانا قادر ساختن افراد جامعه برای شناخت تولیدات و خدمات ” بدون نیاز به‌واسطه ” و رؤیت محصولات و مطالعه آن در “فرصت مناسب ” به جهت قابل ”حمل‌ونقل ” بودن و همچنین جایگزینی مناسب برای پوستر و دیگر موارد تبلیغاتی است.

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ , طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

۱-خلاصه‌ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت‌ها در شروع مباحث کاتالوگ.

۲-معرفی امتیازات و رتبه‌های تولید (استاندارد ـ ایزوهای موجود و….)

۳- معرفی هرچه بیشتر در خصوص جدید‌ترین و بهترین ساخته‌ها و خدمات.

۴- دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به پیام‌گیرها به جهت مشخصات فنی ـ خدمات ارائه‌شده ـ قابلیت‌های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود هست.

۵- وجود تصاویر و متن نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم‌گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می‌کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم‌گیری خود سرعت می‌بخشد.

۶-کاتالوگ دید مقایسه‌ای به وجود می‌آورد.

بدین‌صورت که پیام‌گیر و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی‌شده به جهت مدل ـ کیفیت ـ کاربری ـ استحکام و از همه مهم‌تر هزینه برنامه‌ریزی‌شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند.

۷- با درج آدرس، تلفن و آدرس اینترنتی، بتوان شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.

 

ویژگی‌های طراحی کاتالوگ:

۱-قابل‌حمل بوده و مطالعه آن در زمان فراغت.

۲-خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیشتر موارد درج‌شده در کاتالوگ.

۳-ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با پیام‌گیر.

۴-ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب.

۵-به جهت فرصت مناسب برای مطالعه داشتن، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می‌کند.

۶-کاتالوگ‌ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکرشده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده‌تر عمل می‌کند.

نمونه کار کاتالوگ کانون اندیشه خلاق:

دیدگاه ها بسته شده اند.