تاکتیک ها و تکنیک ها در عکاسی صنعتی

دسته بندی :

عکاسی صنعنی ، عکاسی تبلیغاتی ، عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی، علاوه بر اینکه به‌عنوان یک هنر شناخته می‌شود، در قسمت‌های دیگری از زندگی انسان همچنین اهمیت پیداکرده است.
اکنون یکی از کاربرد‌های اصلی حرفه عکاسی، کار کردن درزمینهٔ تبلیغات و صنعت هست.
عکاسی تبلیغاتی ( Advertising Photography )، سهم مهمی از تبلیغات کسب‌وکار امروزه را تشکیل می‌دهد

که هدف آن درست کردن محتوای تصویری زیبا با در نظر گرفتن خواسته و نیاز مشتریان ازلحاظ احساسی هست که باعث جذب مخاطب و افزایش فروش هم می‌شود.
هر نوع تبلیغی بدون داشتن تصویر درست و مناسب، به‌گونه‌ای ناقص به‌حساب می‌آید و این نکته را موردتوجه قرار دهید که حرفه‌ای شدن درزمینهٔ عکاسی با داشتن تجهیزات لازم میسر می‌شود.
بدون شک یکی از مهم‌ترین وسیله‌ها در تجهیزات عکاسی تبلیغاتی ، دوربین عکاسی مناسب است.

در این مقاله با توجه به‌ضرورت عکاسی تبلیغاتی در دنیای کسب‌وکار امروز، مطالبی را در مورد مهارت و وسایل لازم درزمینهٔ عکاسی تبلیغاتی برای شما شرح داده‌ایم، پس اگر علاقه دارید به فعالیت کردن در این رشته پرطرفدار و درآمدزا، به ما بپیوندید :

تشخیص هدف عکاسی صنعتی

چاپ و تولید لیوان کاغذی به سفارش لبنیات و بستنی میهن , عکاسی صنعتی ، عکاسی تبلیغاتی

مشخص کردن هدف، اولین مرحله برای گرفتن تصاویر تبلیغاتی است. در ابتدا باید بدانید که محصول مدنظرتان را چطور می‌خواهید نشان بدهید، چه قسمت‌هایی از آن برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است، عکس تبلیغاتی چه نوع احساسی را قرار است به بیننده انتقال بدهد و…
تشخیص درست این موارد می‌تواند به شما در چگونگی روند انجام مراحل بعدی و همین‌طور تعیین فضای مناسب کمک کند.

انتخاب ابزار مناسب کار

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، فقط داشتن مهارت درزمینهٔ عکاسی تبلیغاتی، برای عکاسی صحیح تصاویر کافی نیست و این مهارت زمانی که با امکانات مناسب همراه باشد، مثمر ثمر خواهد بود. مهم‌ترین و اساسی‌ترین وسیله این تجهیزات، دوربین عکاسی هست و سپس، این لنزها هستند که بالاترین اهمیت را دارا هستند.
اگر بتوانید یک استودیو به همراه وسایل نورپردازی مناسب داشته باشید، تأثیر بسیار زیادی در کیفیت تصاویر شما دارد و به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای‌ترین عکس‌ها را بگیرید. بنابراین در گام دوم بهتر است تجهیزات مناسب عکاسی تبلیغاتی را فراهم آورید.

گرفتن تصاویر مختلفی از سوژه عکاسی

یک اصل که در عکاسی تبلیغاتی باید موردتوجه قرا دهید، ثبت کردن تصاویر مختلف از سوژه موردنظر است.

حالا این کار را برای چه انجام می‌دهید و چرا لازم است؟ به جهت اینکه بتوانید محصول ، کسب‌وکار یا به‌هرحال مورد عکاسی خود را به‌درستی معرفی کنید، ضروری است از ابعاد و زوایای متفاوت، عکس‌برداری شود و سپس، بهترین تصاویر را انتخاب کنید.

استفاده صحیح از نورپردازی

یکی از اصلی‌ترین وسیله برای گرفتن عکس حرفه‌ای، نورپردازی مناسب است. استفاده از نور مناسب در هنگام عکس‌برداری، علاوه بر بالا بردن جذابیت محصول، در معرفی بهتر آن به‌مخاطب نقش بسزایی دارد. در نظر بگیرد که هدف اصلی از نورپردازی، فقط روشن کردن سوژه عکاسی نیست، بلکه برای نمایش شکل، سطوح و ابعاد مختلف سوژه نیز کاربرد زیادی دارد.
درواقع با نورپردازی می‌توان قسمت‌هایی از محصول را مهم‌تر و قسمت‌های از آن را کم‌اهمیت‌تر نشان داد.

فلاش و پایه فلاش دوربین

اگر تابه‌حال عکاسی کرده باشید، حتماً فلاش را می‌شناسید. فلاش یکی از منابع نوری خیلی قدرتمندی هست که نورهایی

با طیف رنگ‌ها و شدت‌های متفاوتی را در هنگام عکاسی به وجود می‌آورد.

پایه فلاش هم ابزاری برای یکجا نگه‌داشتن فلاش است. با استفاده از این ابزار می‌توان فلاش را در مکانی درست و زاویه موردنظر برای عکاسی قرارداد.

چتر در عکاسی صنعتی چیست :

این وسیله که در حقیقت به‌صورت چترهای معمولی است و دارای رنگ‌بندی‌هایی همچون سفید، نقره‌ای و طلایی تولید می‌شود

و با منعکس کردن نور می‌توانید نور مناسبی را برای عکاسی از سوژه به وجود آورید.

سافت باکس چیست :

ابزاری است به شکل چادرهای مسافرتی که نور قوی‌تر و کنترل‌شده تری نسبت به چتر ارائه می‌دهد.

رفلکتور یا بازتابنده چیست:

این ابزاری است برای بازتابیدن نور از ناحیه‌های مختلف و همین‌طور برای روشن کردن نقاط تاریک استفاده می‌شود.

مرحله ویرایش نهایی عکاسی تبلیغاتی

پس از گذراندن مراحل اولیه و ثبت عکس، عکس وارد مرحله ویرایش می‌شود. اهمیت انجام این فرآیند آن طوری بالاست که بدون انجام این مرحله عکس شما ناقص و همین‌طور استاندارد نیست. نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop ، Adobe Lightroom ، Adobe Bridge و … می‌توانند در این زمینه مورداستفاده قرار گیرند.
ویرایش نهایی شامل اعمالی مانند رفع عیوب عکس، تنظیم نور، افزودن افکت‌ها، حذف پس‌زمینه و … هستند و نقش فراوانی در بیشتر کردن جذابیت محصول دارد.

دوربین مناسب

در عکاسی تبلیغاتی، دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های DSLR مورداستفاده هستند اما برای اینکه بتوانید حرفه‌ای‌تر عکاسی کنید

دوربین‌های DSLR را پیشنهاد می‌کنیم. دوربین‌هایی که دقت حس‌گر آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۴ مگا پیکسل هست انتخاب‌های مناسبی برای عکس‌برداری تبلیغاتی هستند.
همین‌طور سنسورهای CMOS دارای ابعاد full frame ، APS-C و ۱ اینچ در این زمینه کاربردی هستند.
درباره ISO دوربین مناسب برای عکاسی تبلیغاتی هم می‌توان گفت که از دوربین‌‌های دارای ایزو بین ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ استفاده کنید.
سرعت شاتر بین ۳۰ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه نیز برای این سبک عکاسی مناسب است.

عدسی مناسب

اگر محصول ابعاد کوچکی دارد، از لنزهای ماکرو با محدوده فاصله کانونی ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر استفاده کنید و اگر ابعاد بزرگ‌تری دارد

می‌توانید از لنزهای معمولی (نرمال) که فاصله کانونی آن‌ها بین ۳۵ تا ۵۰ میلی‌متر هست نیز بهره‌ ببرید.
درباره دیافراگم لنزها باید بگوییم که هرچه محدوده باز و بسته شدن دیافراگم عدسی‌ای گسترده‌تر باشد، آن عدسی در عکاسی تبلیغاتی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

دیدگاه ها بسته شده اند.